Bilglede hvert eneste år siden starten i 1921

Stolt fortid – spennende fremtid

Solid forankret i bilbransjen siden starten i 1921, er Kverneland Bil nesten like gammelt som selve bilbransjen. 31. mai 1921 startet brødrene Olaus og Aadne Kverneland sitt eget firma under navnet Brødrene Kverneland. Aadne og Olaus lånte 50.000 kroner til oppstarten og satset på salg og reparasjoner av biler. Bilinteressen fikk de da faren Ole Gabriel Kverneland kjøpte en amerikansk bil i 1915. Entusiasmen beholdt de i alle år; den ble ikke engang svekket da Aadne dro på bryllupsreise til Kristiansand i 1919 og det nygifte paret måtte bære deler av bilen og all bagasje over den stupbratte Tronåsen!

Hard start

Brødrene Kverneland startet opp i Kongsgaten i Stavanger. Den første tiden bestod hele firmaet av nettopp disse to: Aadne var disponent og Olaus teknisk sjef. Årets samlede salg i 1921 var to brukte biler. Firmaet skulle opprinnelig bli eneforhandlere av bilmerket Tusla, mot at de betalte to nye biler på forskudd. Pengene ble betalt, men Brødrene Kverneland så aldri noe til bilene; fabrikken som skulle lage Tusla, gikk konkurs før den fikk laget en eneste bil.

Ford i snart 100 år

Den 12. januar 1922 tegnet Brødrene Kverneland kontrakt som Ford-forhandler. Kontrakten skulle vise seg å bli gullkantet. Henry Fords innføring av samlebåndsproduksjon førte til at bilprisen ble redusert til en tredjedel, fra rundt 30.000 til 10.000 kroner. Plutselig ble markedet for biler mangedoblet, og Brødrene Kverneland var i flere år nesten enerådende på markedet i Stavanger.

T- og A-Ford

T-Forden solgte godt, selv lenge etter at den strengt tatt var foreldet på mange måter. Da A-Forden kom, var denne ansett som en fantastisk ny bil, men nå var det kommet til flere konkurrenter. Forholdene tetnet til i bilbransjen. De to brødrene håndterte konkurransen bra og opparbeidet seg etter hvert en solid driftskapital.

Levde av reparasjoner

Verkstedet, som lå i Kong Carls gate på Våland, manglet ikke oppdrag. Bilene den gang tålte lite og måtte stadig repareres. Ventilene måtte slipes etter hver kjørte 10.000 kilometer, og en total motoroverhaling var påkrevet etter omtrent 30.000 kilometer.

Fra 1930 ble konkurransen enda hardere i bilbransjen. Men Ford-bilene hadde et godt rykte, og Brødrene Kverneland hevdet seg godt i konkurransen. I krigsårene og frem til 1950 opphørte all bilimport, slik at det var reparasjonsvirksomhet som var hovedgeskjeften til bedriften i denne tiden.

Rasjonering

Etter krigen og frem til 1961 var salg av biler rasjonert, og kun de som kunne dokumentere et sterkt behov for bil, fikk tillatelse til å kjøpe. Kampen om de få kundene med kjøpetillatelse var hard, men Brødrene Kverneland klarte seg godt. Kundene var i hovedsak selvstendig næringsdrivende og bønder. Mye av driften i etterkrigsårene bestod i å bygge om personbiler til lastebiler. Dette foregikk på verkstedet, og det manglet ikke på ambisjoner hos arbeidsfolkene. Det ble mange kreative løsninger.

Ekspansjon i Rogaland

I 1961 kunne Brødrene Kverneland flytte inn i splitter nye lokaler på Lagårdsveien i Stavanger. Her lå også bedriftens hovedkontor frem til 2003. Utover 70- og 80-tallet ekspanderte Brødrene Kverneland med avdelinger på Bryne, Egersund og i Sandnes.

Fra Rogalands-bedrift til nasjonalt konsern

I 1999 utvidet Brødrene Kverneland sin aktivitet nordover til Bergen, gjennom kjøp av Ford-forhandleren Mathiesen Auto. Samtidig endret selskapet navn fra Brødrene Kverneland til Kverneland Bil. I 2001 begynte selskapet som Mazda-forhandler i Stavanger/Sandnes og Bryne. Bedriftens hovedkontor ble i 2003 flyttet til nye og moderne lokaler på Forus i Stavanger, og Bergens-avdelingen flyttet inn i nye, tidsriktige lokaler på Minde.

I 2006 utvidet Kverneland Bil AS sin aktivitet østover til Drammen, gjennom oppkjøp av den veletablerte Ford-forhandleren Drammen Bil, som skifter navn til Kverneland Bil Drammen. Året etter ble også Ullern Bil i Oslo en del av Kverneland Bil-kjeden.

I 2007 utvidet firmaet til Trøndelag gjennom oppkjøp av tidligere GadenWist, med Ford, Volvo og Renault. Dermed var Kverneland Bil å finne kysten rundt, fra Oslo via Buskerud, Rogaland og Hordaland til Trondheim og Steinkjer. År 2008 ble Kverneland Bil også Volvo-forhandler i Stavanger/Sandnes og Drammen, i 2014 også på Jæren. Parallelt har bedriften også opprettet nye skadeverksteder flere steder, også i samarbeid med andre bilmerker.

Mer enn 90 år etter at Aadne og Olaus realiserte sin drøm om å jobbe med biler, er Kverneland Bil fortsatt en solid og tradisjonsbærende bedrift. Konsernet omfatter i dag bilutsalg fra Bryne i sør til Steinkjer i nord. Ådne Kverneland, barnebarn av Aadne senior og sønn av Ådne, har drevet bedriften siden 1987 og sitter nå som arbeidende styreleder.

Kverneland Bil-konsernet i dag

I dag er vi et godt innarbeidet konsern med rundt 350 ansatte, et årlig salg på ca 4.000 nye biler og 3.500 brukte biler, og en omsetning på over 2 mrd. kroner. Konsernet er Norges største Ford-forhandler, Norges største Mazda-forhandler og Norges tredje største Volvo-forhandler.

Visjon og verdier

Visjonen til Kverneland Bil er:

  • Alltid fornøyde kunder

Verdiene våre er:

  • Ansvar
  • Åpenhet
  • Samarbeid
  • Forandring