Siste nytt

Nordmenn mener Volvo er best på bærekraft

Volvo
best på bærekraft volvo

For tredje år på rad rangerer norske forbrukere Volvo øverst på listen over de mest bærekraftige bilmerkene.

Sustainable Brand Index, Europas største merkevarestudie på bærekraft, ble offentliggjort denne uken. For tredje gang på rad gikk Volvo til topps, når norske forbrukere sier sin mening om bilmerkenes arbeid innen bærekraftTotalt 13.000 norske forbrukere deltok i årets undersøkelse, og vurderte 282 merkevarer innenfor 25 ulike bransjer. 

– Vi er veldig stolte og glade over at Volvo igjen oppleves som best i klassen innen bærekraft. Både vi og våre forhandlere jobber med bærekraft på mange ulike måter, og det er tydelig at forbrukerne legger merke til innsatsen, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i VolvCar Norway.  

Sustainable Brand Index ble startet i 2011 og gjennomføres årlig i Norden, Nederland og de baltiske landeneTotalt intervjues over 80 000 forbrukere om 1600 merkevarer innen 36 bransjer, med ulike spørsmål knyttet til hvor gode de opplever at merkevarer er på sitt bærekraftsarbeid. Områdene forbrukerne blir bedt om å vurdere er todelt – én del omhandler klima- og miljøarbeid, mens den andre delen omfatter samfunnsansvar.  kundene, samtidig som vi fortsetter elektrifiseringen og oppdaterer hybridene, sier Bjørn Annwall, viseadministrerende direktør i Volvo Cars.

 

– At Volvo oppleves som mest bærekraftig handler om at selskapet har en sterk historikk innen sikkerhet, i tillegg til å være tydelige på elektrifisering av bilene. I år rangerer forbrukerne stabile og trygge merkevarer, slik som Volvo, som gode på bærekraft, sier Erik Elvingsson Hedén, CEO og grunnlegger av SB Insight, selskapet som står bak Sustainable Brand Index.  

Ambisiøse klimamål 

Volvo Cars lanserte sin bærekraftstrategi i 2019. Selskapet har siden tatt flere skritt for å nå sine klimamålsetninger, der det overordnede målet er å bli et fullstendig klimanøytralt selskap innen 2040.  

69 prosent av virksomheten er nå drevet av klimanøytral energi, opp fra 55 prosent i 2019. 100 prosent klimanøytral elektrisitet brukes på tvers av Volvos produksjonsanlegg globalt, sammenlignet med 80 prosent i 2019. I tillegg har selskapet redusert karbonutslippene per bil med 19 prosent siden 2018.  

Under FNs klimakonferanse i januar lanserte selskapet flere nye og ambisiøse bærekraftsmål. Blant målene var å redusere karbonutslipp pr bil med 75 prosent, sammenlignet med 2018-nivåer. 

– Nye tiltak for å bekjempe klimaendringer er en sentral del av vårt arbeid. Vi har et ansvar for å gjøre så mye vi kan for å redusere selskapets utslipp og fotavtrykk, samtidig som vi hjelper med å gjøre folks liv bedre, sier Jim Rowan, administrerende direktør i Volvo Cars

Nye elbiler 

Volvo Cars jobber også kontinuerlig med elektrifiseringen av bilparken, under målsetningen om å bli en ren elbilprodusent innen 2030. I Norge er målet å selge kun elbiler allerede i 2025, og i 2023 stod elbilene for 72% av merkets nybilsalg her til lands. I år kommer selskapet med to nye elbiler på norske veier, EX30 og EX90.

– Med fire elbiler på norske veier i løpet av året, blir dette året der vi for alvor leverer på løftet om å bli et helelektrisk bilmerke, sier Broch.  

Volvo jobber også strategisk med andre bærekraftsmål, blant annet mangfold og likestilling. Volvo Car Norway har kvinnelig toppleder, og halvparten (4 av 8) i selskapets ledergruppe er kvinner.   

– Med fire elbiler på norske veier i løpet av året, blir dette året der vi for alvor leverer på løftet om å bli et helelektrisk bilmerke, sier Broch.  

Volvo jobber også strategisk med andre bærekraftsmål, blant annet mangfold og likestilling. Volvo Car Norway har kvinnelig toppleder, og halvparten (4 av 8) i selskapets ledergruppe er kvinner.   

Om Sustainable Brand Index 
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2024-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 13.000 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden november 2023februar 2024. Totalt er 282 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere på de 17 globale bærekraftsmålene

Les mer her.  

Flere nyheter

Ford
E-Transit_Custom
Den elektriske bestselgeren E-Transit Custom tar et stort steg videre. Nå kommer modellen med firehjulstrekk, økt rekkevidde og betydelig raskere hurtiglading
Volvo
a0455201e50e7938_800x800ar
I år markeres et viktig jubileum i norsk trafikksikkerhet: Det er 50 år siden bilbeltepåbudet ble innført. Sammen med Trygg Trafikk setter Volvo fokus på utviklingen gjennom en nasjonal kampanje som viser hvor mye holdninger har endret seg siden 1975.
Zeekr
Kverneland Bil Zekkr Bilhuset
Med design utviklet i Göteborg og teknologi fra samme konsern som Volvo og Polestar, har Zeekr etablert seg som et nytt og spennende navn i elbilmarkedet.
Volvo
Volvo Bryne 50 år
I 1975 åpnet Volvo på Bryne – midt under bensinkrisen. Det var langt fra en selvfølge at butikken skulle bli en realitet. Likevel ble Volvo raskt en del av hverdagen på Jæren.
Volvo
Volvo EX60 teaser image
21. januar 2026 avdukes helt nye Volvo EX60 under et arrangement for verdenspressen i Stockholm. Dette blir et stort øyeblikk i Volvos historie – og et viktig steg på veien mot å bli en helelektrisk bilprodusent.
Ford
Transit_60th-anniversary
Historien om Fords sterke posisjon blant næringsdrivende startet i 1965, da Ford Transit ble lansert. Nå, 60 år senere, er bilen fortsatt en favoritt blant håndverkere, butikker og transportfirmaer – og har blitt et ekte ikon.

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer