Den nye Ford Explorer er den første i en rekke av innovative nye helelektriske biler fra Ford som bidrar til en totalfornying av Ford-sortimentet i Europa.
I disse dager blir den nye 5-seters helelektriske SUV-en, med rekkevidde på opptil 602 km* – og mulighet for firehjulstrekk – testet av internasjonale medier i Ljubljana i Slovenia. Interessen for den helelektriske nykommeren i Norge er allerede svært stor.
Vil snart avduke en ny helelektrisk sportslig crossover
I starten av juni startet masseproduksjonen av nye Explorer på Fords første nye og toppmoderne elbilfabrikk i Europa, Ford Cologne Electric Vehicle Center. Snart vil også en ny helelektrisk sportslig crossover bli avduket, også den vil produseres her. Senere i år kommer også en helelektrisk versjon av den europeiske bestselgeren, Ford Puma.
Nye Explorer kommer fra lansering med bakhjulstrekk (RWD) eller to motorer med firehjulstrekk (AWD). Begge er utstyrt med NMC-batteri (litium-nikkel-mangan kobolt). Denne batterikjemien er valgt grunnet sin energitetthet, kraft og ytelse i et europeisk klima – for å levere optimalt både i Skandinavia og langs Middelhavet.
Rekkevidde opptil 602 km og priser fra 399 000 kroner
Utstyrt med den største batteripakken, Extended Range, 286 HK og bakhjulstrekk har nye Explorer en rekkevidde på opptil hele 602 km.
Med firehjulstrekk og den største batteripakken har Explorer hele 340 HK, dreiemoment på 679 Nm, og en helelektrisk rekkevidde på opptil 566 km. 0 – 100 km/t går unna på 5,3 sekunder. Explorer med firehjulstrekk kan også trekke henger på opptil 1200 kg.
Samtlige priser inkluderer leveringsomkostninger levert Ski og 5-års fri service. (Leveringsomkostinger til Kverneland Bil forhandler tilkommer)
Rask hurtiglading
Den nye helelektriske SUV-en leverer også lynrask hurtiglading. Med opptil 185 kW maksimal ladehastighet lades modellen med firehjulstrekk og Extended Range-batteri opp fra 10-80 % på kun 26 minutter****. Et avansert system for batterioppvarming sikrer også god ladehastighet under kjøligere temperaturer.
Bakkeklaringen til nye Explorer er også blant de beste i klassen, med 19,3 cm på modellene med bakhjulstrekk og hele 20,2 cm på de med firehjulstrekk.
Blant de mange andre elektriske nyhetene som skal lanseres fremover er en elektrisk variant av Fords mest solgte bil i Europa, Ford Puma og den romslige og svært praktiske helelektriske flerbruksbilen E-Tourneo Courier. I tillegg introduserer vi også en ny og sportslig helelektrisk crossover og den 8-seters flerbruksbilen E-Tourneo Custom.
På nyttekjøretøysiden vil den kompakte varebilen E-Transit Courier komme som elektrisk i 2024.
Første elbil som har kjørt jorden rundt
Den nye Explorer har allerede skrevet seg inn i rekordbøkene da eventyreren Lexie Alford (@LexieLimitless), ble den første personen til å kjøre jorda rundt i en elektrisk bil. Hun krysset seks kontinenter, 27 land og kjørte mer enn 30 000 km med den nye helelektriske Explorer, og viste hva som er mulig med en elbil.
Godt med plass og mange smarte oppbevaringsløsninger
Helelektriske Explorer kommer med en rekke innovative funksjoner. Helt nye SYNC MOVE gjør det mulig for sjåføren å personifisere sitt førermiljø ved hjelp av en stor 14,6 tommers berøringsskjerm, som også kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader. Under skjermen er det også et oppbevaringsrom, «My Private Locker», som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.
I midtkonsollen under armlenet er det en 17-liters stor «Megakonsoll», stor nok til å romme en 15-tommers laptop. Bagasjerommet rommer 470 liter, og med bagasjeromsgitter montert økes dette til hele 556 liter når du laster til taket
Meget høyt utstyrsnivå som standard
Standard er også oppvarmet ratt og forseter, massasjefunksjon på førersete og trådløs telefonlading. Det innovative interiøret inkluderer også sportseter med integrerte hodestøtter, og en stilig lydplanke som du kan spille av trådløst fra Android Auto og Apple CarPlay tilkoblede enheter.
Velger du den mer eksklusive Premium-utstyrsvarianten får du også et førsteklasses lydanlegg fra B&O med 10 høyttalere, flerfarget miljøbelysning i kupeen samt oppgradering av Explorers signaturfrontlykter – fra LED med automatisk fjernlys til Matrix LED med blendingsfrie fjernlys.
Panoramatak, Head-Up-Display og 360 graders kamera
For å gjøre kjøpsprosessen så enkel som mulig og sikre at alle Explorer-kunder får mye bil for pengene, er listen over ekstrautstyr begrenset. Den inkluderer et panoramatak på mer enn 1 m² og en førerassistansepakke som blant annet inneholder HUD (Head-Up-Display) og 360-graders kamera. Førerassistansepakken har også en ny filsentreringsteknologi som kan skifte fil automatisk. Ved bruk av bilens radarer og kameraer sørger systemet først for at blindsonen er fri, og deretter kan føreren iverksette filskiftet ved å aktivere blinklyset.
Disse funksjonene kommer i tillegg til mer enn 15 standard førerassistanseteknologier, inkludert Intelligent Adaptive Cruise Control og den innovative «Varsel ved utgang»-teknologien, som er utviklet for å forhindre skade på syklister ved at en bildør blir åpnet rett foran dem.
Nye Explorer kan også utstyres med en varmepumpe for å forbedre energieffektiviteten ytterligere i kjølige temperaturer.
Tysk produksjon ved ny og toppmoderne elbilfabrikk
Nye helelektriske Explorer er den første bilen som produseres ved Fords Cologne Electric Vehicle Center. Det skjer etter at en investering på drøye 21 milliarder kroner har forvandlet et historisk produksjonsanlegg til en toppmoderne bilfabrikk for fremtiden.
Utstyrt med det siste innen KI-teknologi, selvlærende maskiner og mer enn 600 nye roboter som sveiser, skjærer, rengjør, lakkerer og smelter – gjøres alt for å sikre at presisjonen, effektiviteten og kvaliteten er den beste.
– Med klasseledende mye utstyr, svært gode priser, svært god rekkevidde og godt med plass og oppbevaring, er vi overbevist om at Explorer er en perfekt helelektrisk SUV for det norske markedet. Når nå produksjonen er i full gang, gleder vi oss til å starte utleveringene til de første norske kundene som allerede har bestilt denne, Per Gunnar Berg.