I 1975 åpnet Volvo på Bryne – midt under bensinkrisen. Det var langt fra en selvfølge at butikken skulle bli en realitet. Likevel ble Volvo raskt en del av hverdagen på Jæren, og 50 år senere er vi stolte av å feire jubileet sammen med lojale kunder og dyktige ansatte.
Fra bensin til elektrisk
Da Volvo startet opp, var det stort sett bensinbiler som rullet ut portene på Tjøtta. I dag er bildet helt annerledes. Nå selger de nesten kun elektriske biler. Utviklingen har vært enorm, men én ting har aldri endret seg: jærbuens tillit til Volvo som et trygt og solid valg.
– Vi feirer 50 år med Volvo på Bryne, og det er vi stolte av. Volvo lover trygghet, og det har kundene våre fått erfare gjennom generasjoner, sier salgssjef Sveinung Paulsen.
Folk – ikke bare kunder
På Bryne handler ikke bilkjøp kun om bilmerket, men om menneskene bak. På Bryne blir kundene møtt som folk, ikke bare kunder.
– Vi har kunder som har kjøpt sin ellevte bil her. Den typen lojalitet oppstår ikke uten grunn. Det er verkstedet som selger bil nummer to, gjennom langsiktighet og personlig oppfølging, forteller Paulsen.

Jan Magne Bjelland (t.v.) Selger Nybil og Sveinung Pausel (t.h.) Salgssjef Volvo Bryne
Lang erfaring – tett relasjon
Mange av de ansatte har vært en del av Kverneland Bil i flere tiår. Sveinung selv startet på bensinstasjonen som hørte til Volvo-verkstedet på Bryne, før veien gikk videre til delelager, verksted og salg.
Denne erfaringen merker kundene.
Gjennom 50 år har de fulgt utviklingen fra de klassiske Volvo 142-modellene til dagens høyteknologiske elbiler med Google og internett. Fra å være kjent som litt traust, har Volvo de siste 30 årene vist enorm utvikling – og likevel holdt fast på røttene.
På Bryne er de klare for å fortsette reisen de neste 50 årene – med samme driv, nærhet og tillit som har preget butikken siden starten.






