Siste nytt

Elbilen Mach-E har tatt Rogaland med storm

Ford
mach-e

Tidligere måtte kundene gjerne vente i sju måneder på sin nye Ford Mustang Mach-E. Nå er leveringstiden helt nede i fire uker.

– Det er fantastisk at vi nå kan tilby en levering på Ford Mustang Mach-E på helt ned til bare fire uker.

Petter Klemsdal, salgssjef Kverneland Bil | Ford Bilhuset. Foto: Schibsted Partnerstudio

Endelig kan han og resten av teamet i Kverneland Bil | Ford Bilhuset på Forus overlevere den populære elbilen Ford Mustang Mach-E med meget kort leveringstid.

– Da de første bilene kom på veiene i 2021, var det estimert seks til sju måneders leveringstid, mens noen måtte vente enda lenger. Nå har vi store mengder med modeller som kan leveres i Norge innen utgangen av 2022, sier en entusiastisk Klemsdal.

Akkurat nå er det et hundretalls leveringsklare Mustang Mach-E på vei til Norge. De har en leveringstid på mellom 4 til 26 uker.

Dersom du er rask, kan du med andre ord få levert en splitter ny Mustang Mach-E før utgangen av 2022.  

– Aldri vært borti en mer populær bil

Responsen på Fords elektriske SUV har vært overveldende siden de første bilene kom på veiene i Norge i april i fjor.

– Basert på leveranser, var Mustang Mach-E en av de mest solgte elbilene i Norge i fjor. Jeg har jobbet her i ni år nå og har aldri vært borti en mer populær bil i min tid, sier Klemsdal.

– Hva er det som gjør den så interessant for mange?

– Rekkevidden på Mustang Mach-E er blant de lengste på markedet med helt opptil 610 km målt i WLTP. Den finnes både som firehjulstrekk og tohjulstrekk, til en pris som er konkurransedyktig. I tillegg er det både en romslig og sportslig bil som passer mange, begrunner Klemsdal.

Han legger til at Mach-E har bagasjerom på 402 liter og et stort fremre bagasjerom, såkalt «frunk» på 100 liter.

q2Rx7tf6-A
5XynJ-bYEQ
wTQH4pxwdq

Taklast og økt hengervekt

De siste månedene har Ford kommet med flere produktforbedringer. Det vil gjøre Mustang Mach-E til en enda mer skreddersydd bil for det norske markedet.

Alle varianter av bilen er nå godkjent for taklast. For biler uten panoramatak er maks taklast 75 kilo, mens biler med panoramatak har 65 kilo som maks taklast.

– Blant oppgraderingene som er gjort, er det nå taklast på alle modeller, samt mulighet for opptil 1500 kilo hengervekt på enkelte modeller, sier Klemsdal.

I tillegg blir alle Mustang Mach-E nå også levert med fem års fri service med ubegrenset kjørelengde.

Dekker momsen neste år

Neste år vil det for første gang i Norge bli innført moms på elbil i Norge. Frem til og med 31. desember 2022 er elbiler fritatt både avgift og moms til staten.

Den varslede introduksjonen av moms fra 1. januar 2023 innebærer at elbiler som koster mer enn 500 000 kroner vil få 25 prosent moms på den delen av kjøpesummen som overstiger dette beløpet.

Samtidig med moms-introduksjonen har Ford bestemt seg for å redusere grunnprisen på samtlige Mustang Mach-E-varianter av modellår 2023 som blir rammet av den varslede momsen på elbiler.

Dersom bilen kjøpes og blir levert i år, vil det være momsfritak på alt som også er fastmontert på bilen.

Da er det en fordel at utvalget av leveringsklare biler er så stort som det er akkurat nå.

– Med den lagerbeholdningen vi har nå, har vi mulighet til å tilby et svært bredt utvalg til alle som vurderer ny bil i løpet av 2022. Vi er leveringsdyktige på de aller fleste variantene, men det gjelder å være rask, sier Klemsdal.

Flere nyheter

Mazda
ihuym8vxbavqiu1wmcjt
Volvo
volvo ex90
Volvo Cars’ nye elektriske flaggskip, vist frem for første gang. Den nye 7-seters SUV-en er den største lanseringen fra Volvo Cars på mange år, og markerer starten på en ny epoke innen sikkerhet.
Fiat
Tech Moment
Volvo Cars skal bli et helelektrisk, premium bilmerke innen 2030 og jobber for fullt med å lage de beste bilene i selskapets 94 år lange historie. Vi er inne i en spennende tid med utvikling på flere områder og på Tech Moment ønsker vi å dele flere detaljer om vår teknologiske fremtid.
Mazda
p1j11099l-e1524904618311-1280x720
Mazda Motor Corporation har i dag annonsert at de akselererer sine planer for elektrifisering av produktporteføljen frem mot 2025. De holder fast ved at selskapet skal bli fullstendig karbonnøytralt innen 2050 og at alle modeller skal være elektrifisert innen 2030.
Volvo
Tech Moment
Volvo Cars skal bli et helelektrisk, premium bilmerke innen 2030 og jobber for fullt med å lage de beste bilene i selskapets 94 år lange historie. Vi er inne i en spennende tid med utvikling på flere områder og på Tech Moment ønsker vi å dele flere detaljer om vår teknologiske fremtid.

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer