En gjeng salgsfolk hos Ford-forhandler Kverneland Bil i Sørlandsparken har grunn til å smile. De har tredoblet salget av varebiler siden i fjor og er klart størst i nyttekjøretøymarkedet. Fra venstre Christer van Putten, Inge Rosenvold, Terje Hansen, Julie Tronhus, Frederik Haaversen, Christine Voreland, Christian Tholin og Jens Erik Mosby Sheppard. Foto: Tor Mjaaland(fvn.no)
Ikke så underlig at regiondirektør Jens Erik Mosby Sheppard og salgssjef nyttekjøretøy Christian Tholin hos Kverneland Bil i Sørlandsparken er blide om dagen. Etter årets tre første måneder kan de sammen med gamle og flere nye kollegaer vise til en formidabel økning i antall registrerte nye varebiler.
– Ja, vi er faktisk like store som våre to hardeste konkurrenter, Volkswagen og Toyota er til sammen, forteller nyttekjøretøysjefen og legger følgende tall på bordet:
– I årets tre første måneder ble det registrert 73 Ford varebiler i Kristiansand distrikt, de to nevnte konkurrentene hadde til sammen 74 nyregistreringer.

Opp fra 19 solgte
I de samme tre månedene i fjor hadde Ford 19 nyregistreringer, sier salgssjef Tholin som får skryt av regiondirektøren som lett uhøytidelig kaller økningen «Tholin-effekten». Mens den tidligere salgssjefen hos Gumpens Auto Vest understreker at det er lagarbeid som har gitt de gode resultatene.
Mosby Sheppard på sin side demper forventningene for resten av året.
– Det er urealistisk at vi skal levere like godt fremover, men uansett er dette en fantastisk start på året og en veldig motivasjon for hele staben.
De to er begge er nye hos Ford-forhandleren. De mener at det var behov for økt satsing og ikke minst en ny giv med nye måter å tenke salg på. Med en salgsstab på seks på person- og varebiler, opp fra tre tidligere, mener de å ha økt innsatsen kraftig mot kundene.
Nye tiltak
– Så gjør vi noen nye ting som å låne ut demo-biler over litt lengre tid slik at kundene får prøvd bilene på en realistisk måte i forhold til deres behov, sier Tholin, mens Mosby Sheppard legger til:
– Våre selgere kommer også hjem til folk for å vise frem bilene om det er ønskelig for de mange med en travel hverdag.
De forteller også om «flåtestsyringsverktøyet» Ford pro Telematic som gir brukerne en mye bedre måte å utnyttte bilene på. Posten i Oslo har for eksempel redusert bilbehovet fra 240 til 180 enheter ved hjelp av dette verktøyet.
Ansetter kvinner
– Vi planlegger også et mobilt verksted for å spare tid for kundene når bilene må til service eller enklere reparasjoner. Det tror vi de vil sette pris på, sier regiondirektøren som er i full gang med å ansette rette kvinne eller mann i jobben.
Og apropos kvinner og bil, så har Kverneland Bil nylig ansatt to kvinnelige bilselgere.
– Vi er overbevist om at de både er dyktige selgere og bidrar til et bedre arbeidsmiljø i en bransje som har vært og fortsatt er svært mannsdominert, sier Kverneland-sjefen.
Den store vinneren i varebilmarkedet hos Ford-forhandleren er Ford Transit Custom som står for mer enn halvparten av nyregistreringene.
Mange modeller
– Men styrken vår nå er at vi har modeller, elektriske eller fossile, i hele varebilsegmentet. Det har vi ikke hatt før, forklarer salgssjefen og nevner kjapt modellene fra minstemann Transit Courier, via Transit Connect, Transit Custom, e-Transit, Ranger, Raptor og til F-150 Lighning. De tre siste pickup-biler der F150 Lightning er helelektrisk. De andre modellene leveres enten som fossile eller elektriske utgaver, og for de fleste kan kundene velge mellom to- eller firehjulsdrift.
Fortsatt er det fossilutgaver, for det meste med dieselmotor, som er mest ettertraktet.
– Kanskje kan vi kalle det for «Hovden-effekten». Mange kunder vet at de har oppdrag høyt oppe i Setesdal, ofte med tilhenger med last bak bilen. Da er de tryggere på å kjøre dieselbil, forklarer Mosby Sheppard som sammen med Tholin erfarer at flere og flere ser seg tjent med utslippsfrie varebiler.
Identiske biler
Interessant er det at bestselgeren Transit Custom er så å si identisk med Volkswagens Transporter. De lages begge på Fords fabrikk i Tyrkia.
– Slikt samarbeid ser man mer og mer til. Det er nødvendig for å holde kostnadene nede og utvikle stadig bedre biler uten at det skal bli for dyrt for kundene, er de to Kverneland-lederne samstemte om.