Siste nytt

Her er Volvos nye toppmodell: Volvo EX90

Volvo
volvo ex90

Volvo EX90, Volvo Cars’ nye elektriske flaggskip, ble vist frem for første gang. Den nye 7-seters SUV-en er den største lanseringen fra Volvo Cars på mange år, og markerer starten på en ny epoke innen sikkerhet.

Høyt utstyrsnivå på Volvo EX90

Fra i dag kan norske kunder bestille to topputstyrte modellvarianter av Volvo EX90, nærmere bestemt Twin og Twin Performance. Begge med utstyrsnivå «Ultra», som er det høyeste utstyrsnivået for Volvo EX90.

Blant standardutstyret tilbyr Volvo blant annet 7-seter, panoramatak, pixel-lys, lydanlegg fra Bose, 21″ felger, infotainment fra Google, luftfjæring, massasjeseter foran og Volvos nye og avanserte sikkerhetssystemer. Adaptive cruise control, head-up display, 360 kamera og blindsonevarsling er også standard.

Bilen vil ha en startpris på 864 900,-, der service og vedlikehold er inkludert i prisen. Startprisen for bilabonnement med 36 måneders bindingstid er 12 190,- pr mnd og 14 090,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid*. Volvo EX90 kan bestilles fra i dag på Volvo Cars’ nettsider eller hos en autorisert Volvo-forhandler.

– Volvo EX90 lanseres med et meget høyt utstyrsnivå der vi har inkludert alt man forventer av en topp utstyrt premium-SUV, kombinert med det nyeste innen sikkerhet, skjermteknologi og bærekraftige materialer, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Av tilvalg tilbyr Volvo Cars Pilot assist, sotede ruter, 22″ felger, hengerfeste og et oppgradert Bowers & Wilkins lydanlegg. Tillatt tilhengervekt er 2200 kg. Det er estimert at de første kundebilene vil leveres til Norge i andre kvartal 2024***.

Bestiller man Volvo EX90 direkte i Volvo Cars’ nettbutikk får man også vinterhjul inkludert i prisen dersom man kjøper bilen. I bilabonnementene inkluderer Volvo vinterhjul, service og vedlikehold, full kaskoforsikring, veihjelp, bytte av vindusviskere (én gang i året) og øvrige slitasjedeler i den faste månedsprisen.

Kjøpsprisen, med eventuelt valgt fabrikkmontert ekstrautstyr, er fast og det er kun evt. moms og kjøpsavgifter (engangsavgift/vektavgift) som kommer i tillegg. På bilabonnement er det heller ingen renteelementer, så der holdes også månedsprisen fast og det er kun evt. moms og kjøpsavgifter (engangsavgift/vektavgift) som kommer i tillegg. Tilbudet gjelder for biler på Volvo Cars’ modellår 24.

To kraftfulle modellvarianter

Volvo EX90 skal produseres på den helt nye helelektriske plattformen til Volvo Cars som heter SPA2 (Scalable Product Architecture). Både Volvo EX90 Twin og Twin Performance kommer med to elektriske motorer, en foran og en bak, og AWD (firehjulsdrift) som standard. Twin-varianten har en samlet ytelse på 300 kW/770 Nm/408 hestekrefter som gjør 0-100 på 5,9 sekunder. Twin Performance har en ytelse på 380 kW/910 Nm/517 hestekrefter, med 0-100 på 4,9 sekunder.

Begge versjonene har et batteri på 111 kWh (107kWh tilgjengelig), som gir en foreløpig estimert rekkevidde på 585 km for Twin og 580 km for Twin performance i henhold til typegodkjenningen WLTP**. Bilen vil være klargjort for DC-lading opptil 250kW og AC-lading på 11kW. På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på ca. 30 minutter. Volvo EX90 leveres også klargjort for toveis lading. Foreløpig estimert forbruk er 20,9 kWh/100km for Twin og 21,1 kWh/100km for Twin Performance.

Stor og romslig familie-SUV

Volvo EX90 er en stor og romslig SUV som er 503 cm lang, 174 cm høy og 196 cm bred (uten speil). Bilen har luftfjæringer og elektronisk styrte støtdempere som standard og bakkeklaringen er på 20,8 cm. Bilen kommer med syv seter som standard og et bagasjerom på 655 liter bak andre seterad. Den tredje seteraden har elektrisk nedfellbare seter og med disse setene slått opp er bagasjerommet på 310 liter (ink. 65 liter under bagasjerommet). Frunken rommer 34 liter.

– Vi tror Volvo EX90 vil treffe det norske markedet meget godt. Det er en stor familie-SUV med lang rekkevidde, masse kraft, god plass, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. I tillegg har bilen et design som viderefører den Skandinaviske arven til Volvo på en moderne måte, sier Trosby.

– XC90 har vært og er fortsatt en kjempesuksess i Norge. Med Volvo EX90 som vårt nye flaggskip får vi i tillegg en helelektrisk SUV i det største premiumsegmentet, sier Trosby.

Sikreste Volvo noensinne

Volvo EX90 er en stor og romslig SUV som er 503 cm lang, 174 cm høy og 196 cm bred (uten speil). Bilen har luftfjæringer og elektronisk styrte støtdempere som standard og bakkeklaringen er på 20,8 cm. Bilen kommer med syv seter som standard og et bagasjerom på 655 liter bak andre seterad. Den tredje seteraden har elektrisk nedfellbare seter og med disse setene slått opp er bagasjerommet på 310 liter (ink. 65 liter under bagasjerommet). Frunken rommer 34 liter.

– Vi tror Volvo EX90 vil treffe det norske markedet meget godt. Det er en stor familie-SUV med lang rekkevidde, masse kraft, god plass, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. I tillegg har bilen et design som viderefører den Skandinaviske arven til Volvo på en moderne måte, sier Trosby.

– XC90 har vært og er fortsatt en kjempesuksess i Norge. Med Volvo EX90 som vårt nye flaggskip får vi i tillegg en helelektrisk SUV i det største premiumsegmentet, sier Trosby.

Bilen kommer også med et helt nytt passasjersensorsystem, som skal forhindre at eksempelvis sovende barn eller kjæledyr glemmes igjen i bilen etter at man har parkert. Dette kan være spesielt farlig på hete sommerdager eller iskalde vinterkvelder.

Et sett med radarer plassert i takkonsollen og den takmonterte lampen i kupéen, samt helt bakerst i bagasjerommet, kan oppdage selv den minste bevegelse. Bilen vil da kunne varsle sjåføren om at noen er etterlatt i bilen.

Smarte skjermer med kontekstuell informasjon

De nye sikkerhetssystemene snakker også sammen med infotainmentsystemet der skjermene til enhver tid skal vite hva som bør vises av relevant informasjon mens man kjører. Informasjonen blir presentert på en ny kontekstuell menylinje og denne teknologien skal bidra til at sjåføren ikke blir distrahert.

Volvo EX90 kommer med 14,5″ senterdisplay med touchscreen, som gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner. I tillegg har den et 8” tommers førerdisplay over den elektrisk justerbare rattstammen, for mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde.

Aerodynamisk design

Volvo EX90 har et eksteriørdesign som kombinerer rene, elegante linjer med aerodynamiske egenskaper. Bilen er designet for å optimalisere rekkevidden, med minst mulig luftmotstand. En slank og avrundet front kombinert med rammeløse speil og integrerte dørsider, sidevinduer og dørhåndtak rundt karosserisiden, sørger for at luften strømmer uavbrutt bakover. Dette påvirker luftmotstandskoeffisienten, som brukes for å bedømme bilens aerodynamiske effektivitet. Volvo EX90 har en luftmotstandskoeffisient (CD) på 0,29.

– Dette er et konkurransedyktig tall for en stor 7-seters SUV, og et bevis på at det er mulig å designe store og trygge biler uten at det går på bekostning av aerodynamikk eller kjøreglede, sier Trosby.

Bilen kommer med et stort panoramatak i sotet UV-glass, som sørger for behagelig belysning i kupéen til enhver tid. Frontlyktene er i High Definition Pixel-teknologi med 1,3 millioner pixler, som følger svingene og blendes ned automatisk i møte med andre biler. Designinspirasjonen er en hammer og spiker, og med tilnavnet “Tors hammer” gis det et subtilt vink til Volvos Skandinaviske røtter. Lyktene avgir også et blunk i en velkomstsekvens til sjåføren når bilen låses opp.

Bærekraftig interiør

Volvo EX90 kommer med en rekke nye interiørløsninger tuftet på skandinavisk, bærekraftig design. Interiøret er bygget på selskapets egenutviklede materiale som heter Nordico. Nordico har et tydelig skandinavisk designuttrykk og består av skinnfrie tekstiler blant annet basert på resirkulerte PET-flasker.

Standardsetetrekket er i Nordico i mørk farge, mens man som tilvalg kan velge setetrekk i lysere farger, alternativt et setetrekk i ullblandingsmateriale, som er sertifisert i henhold til strenge bærekraftsstandarder for dyrevelferd og miljø. Bilens trepaneler er laget av tre fra bærekraftig skogbruk i Sverige og Finland. De kommer med en elegant bakgrunnsbelysning som skaper en behagelig atmosfære, inspirert av den nordiske villmarken.

I tråd med selskapets ambisjoner innen resirkulering og gjenbruk, kommer Volvo EX90 med store mengder resirkulert plast, for å redusere bruken av naturressurser. I tillegg til de resirkulerte PET-flaskene, består Volvo EX90 av 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer.

Flere nyheter

Mazda
ihuym8vxbavqiu1wmcjt
Ford
mach-e
Tidligere måtte kundene gjerne vente i sju måneder på sin nye Ford Mustang Mach-E. Nå er leveringstiden helt nede i fire uker.
Fiat
Tech Moment
Volvo Cars skal bli et helelektrisk, premium bilmerke innen 2030 og jobber for fullt med å lage de beste bilene i selskapets 94 år lange historie. Vi er inne i en spennende tid med utvikling på flere områder og på Tech Moment ønsker vi å dele flere detaljer om vår teknologiske fremtid.
Mazda
p1j11099l-e1524904618311-1280x720
Mazda Motor Corporation har i dag annonsert at de akselererer sine planer for elektrifisering av produktporteføljen frem mot 2025. De holder fast ved at selskapet skal bli fullstendig karbonnøytralt innen 2050 og at alle modeller skal være elektrifisert innen 2030.
Volvo
Tech Moment
Volvo Cars skal bli et helelektrisk, premium bilmerke innen 2030 og jobber for fullt med å lage de beste bilene i selskapets 94 år lange historie. Vi er inne i en spennende tid med utvikling på flere områder og på Tech Moment ønsker vi å dele flere detaljer om vår teknologiske fremtid.

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer