Skreddersydd sikkerhet for hver enkelt passasjer
Det nye sikkerhetsbeltet er utviklet for å tilpasse seg både trafikksituasjonen og personen som bruker det. Ved hjelp av sanntidsdata fra bilens avanserte sensorer, tilpasses beltet automatisk basert på faktorer som høyde, vekt, kroppsform og sittestilling.
For eksempel vil en større passasjer i en alvorlig kollisjon få høyere beltebelastning for å redusere risikoen for hodeskader. En mindre passasjer i en mildere kollisjon får derimot lavere beltebelastning for å minimere risikoen for ribbeinsbrudd.
Mer presis beskyttelse med økt antall lastbegrensningsprofiler
Tradisjonelle sikkerhetsbelter bruker såkalte lastebegrensere (load limiters) for å kontrollere kraften som påføres kroppen under en kollisjon. Volvo sitt nye multiadaptive belte øker antallet lastbegrensningsprofiler fra 3 til hele 11 varianter, og tilbyr dermed en langt mer presis og individuell beskyttelse.
Denne teknologien benytter data fra bilens eksteriør-, interiør- og kollisjonssensorer for å analysere kollisjonens retning, hastighet og passasjerenes posisjon – på brøkdelen av et sekund. Basert på denne informasjonen justerer systemet beltets innstillinger i sanntid.
Oppdateres og forbedres over tid
Det multiadaptive sikkerhetsbeltet er ikke bare en teknisk nyvinning – det er også designet for kontinuerlig forbedring. Gjennom trådløse programvareoppdateringer vil funksjonene videreutvikles over tid, ettersom bilen samler inn mer data og lærer av nye situasjoner.
Beltet inngår i Volvo Cars sitt helhetlige sikkerhetssystem, og fungerer sømløst sammen med blant annet kollisjonsputer, førerassistansesystemer og passasjerregistrering. Dette gjør det mulig å gi en koordinert og effektiv beskyttelse i ulike ulykkesscenarioer.
En milepæl i moderne bilsikkerhet
– Verdens første multiadaptive sikkerhetsbelte er nok en milepæl for bilsikkerhet, og et godt eksempel på hvordan vi bruker sanntidsdata med ambisjonen om å redde liv. Dette er en betydelig oppgradering av det moderne trepunktsbeltet, en Volvo-oppfinnelse fra 1959 som anslås å ha reddet over en million mennesker, sier Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre.
Utviklingen av dette banebrytende beltet er basert på over 50 år med sikkerhetsforskning, inkludert en database med data fra mer enn 80 000 virkelige ulykker. Testing og videreutvikling har blitt gjennomført i Volvo Cars sitt bransjeledende kollisjonslaboratorium, som i år markerer 25-årsjubileum.
Klar for neste generasjons sikkerhet
Det nye multiadaptive sikkerhetsbeltet markerer starten på en ny æra for bilsikkerhet. Volvo EX60 blir første modell med denne teknologien – og viser nok en gang hvordan Volvo setter mennesket og sikkerheten først.