I år markeres et viktig jubileum i norsk trafikksikkerhet: Det er 50 år siden bilbeltepåbudet ble innført. Sammen med Trygg Trafikk setter Volvo fokus på utviklingen gjennom en nasjonal kampanje som viser hvor mye holdninger har endret seg siden 1975.
Fra protester til 99 % støtte
Da bilbeltepåbudet ble diskutert på 70-tallet, møtte det kraftig motstand. Mange mente det var et inngrep i personlig frihet – og noen hevdet til og med at bilbeltet kunne være farlig. I dag viser en ny Gallup-undersøkelse, utført for Volvo og Trygg Trafikk, at hele 99 % av nordmenn støtter bilbeltepåbudet.
– Bilbeltet er en av historiens viktigste sikkerhetsoppfinnelser, men møtte stor skepsis da det kom. I dag er effekten udiskutabel, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.
En Volvo-oppfinnelse som har reddet over én million liv
Det moderne trepunktsbeltet ble utviklet av Volvo-ingeniør Nils Bohlin i 1959. Volvo valgte å dele teknologien fritt med resten av bilindustrien – en beslutning som anslås å ha reddet mer enn én million liv verden over.
Store holdningsendringer
En Gallup-undersøkelse fra 1973 viste at 75 % støttet et mulig påbud, men motstanden var stor – spesielt i byene. I dag er bilbeltet nærmest ukontroversielt:
99 % støtter beltepåbud for sjåfører
98 % støtter påbud for alle i bilen
93 % støtter bøter for manglende beltebruk
– 99 prosent oppslutning ser vi nesten aldri i befolkningsundersøkelser. Dette viser hvor selvsagt bilbeltet har blitt, sier Nils Petter Strømmen i Kantar Media.
Vi må fortsatt utfordre holdninger
Selv om de aller fleste bruker belte, viser Statens vegvesens rapport at 17 av 47 som omkom i bil i fjor ikke brukte belte eller brukte det feil. Ni av disse kunne trolig overlevd.
– Historien viser at nye sikkerhetstiltak ofte møter motstand. Derfor må vi fortsette å utfordre holdninger – akkurat som vi gjorde med bilbeltet for 50 år siden, sier Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.






