Siste nytt

Transit – 60 år som ikon blant varebiler

Ford

Historien om Fords sterke posisjon blant næringsdrivende startet i 1965, da Ford Transit ble lansert. Nå, 60 år senere, er bilen fortsatt en favoritt blant håndverkere, butikker og transportfirmaer – og har blitt et ekte ikon. Også popgrupper og til og med London Zoo tok den i bruk. I 1972 fikk Transit tilnavnet «Britain’s most wanted van», ifølge Scotland Yard – fordi den var med i 95 prosent av alle bankran i landet.

– Visst er Transit et ikon. Etter at jeg begynte med Ford Nyttekjøretøy, ser jeg Ford-biler overalt, forteller Bent Nygaard, salgssjef for nyttekjøretøy hos Kverneland Bil på Forus.

Historien inkluderer alt fra minibuss-ruter fra London til Australia til spektakulære stunts og transport av dinosaurmodeller – alt på en Transit.

Norges nye nyttekjøretøy-favoritter

Med de nyeste modellene satser Ford på å overta tronen i Norge. Enten du trenger liten varebil, minibuss, pickup eller «pizzabil», finnes det en konkurransedyktig modell – enten med elmotor, ladehybrid eller fossil motor.

  • Ford Transit Connect: Tilgjengelig med forhjul- eller firehjulstrekk, ladbar hybrid eller vanlig motor, og lang akselavstand.

  • E-Transit Courier: Elektrisk rekkevidde på opptil 301 km, hurtiglading fra 10–80 prosent på 23 minutter, plass til to europaller og tilhengerfeste.

  • Ford Transit Courier: Finnes også med bensin- eller dieselmotor, høy nyttelast og praktisk, romslig innredning.

  • Ford E-Transit Custom: Opptil 2,3 tonn hengervekt, 1 tonn nyttelast og 329 km rekkevidde (WLTP). To lengder tilgjengelig for fleksibilitet.

  • Ford F-150 Lightning: Elektrisk pickup med 429 km rekkevidde (WLTP), firehjulstrekk og høy tilhengervekt.

– Nå kan vi tilby alt det vi tidligere manglet: varebiler med firehjulstrekk og automatgir, elvarebiler i alle segmenter, lang rekkevidde, god nyttelast og mulighet for å trekke tung tilhenger. Det siste er vi alene om, avslutter Bent Nygaard.

 

Ford satser på å bli Norges favoritt blant nyttekjøretøy

I flere tiår har Ford vært Europas mest solgte nyttekjøretøy. Nå tar det tradisjonsrike merket sikte på å ta toppen i Norge også, med en helt ny modellrekke.

– Fords løfte er klart: bilene skal ha minst mulig nedetid. Nyttekjøretøy er arbeidsverktøy, og tid er penger for bedriftene, sier Bent Nygaard.

For å gjøre bilholdet enklere for kundene, har Kverneland Bil innført flere kundeløfter i alle sine butikker fra Bergen til Kristiansand. I tillegg tilbyr de ekstra service, inkludert døgnåpen nøkkellevering, på toppen av Fords egne løsninger.

Bent Nygaard, Bilselger, Ford, Ford nyttekjøretøy, Ford varebil, Kverneland Bil, Bilhuset, Salgssjef

Bent Nygaard, salgssjef for nyttekjøretøy hos Kverneland Bil på Forus

Flere nyheter

Ford
E-Transit_Custom
Den elektriske bestselgeren E-Transit Custom tar et stort steg videre. Nå kommer modellen med firehjulstrekk, økt rekkevidde og betydelig raskere hurtiglading
Volvo
a0455201e50e7938_800x800ar
I år markeres et viktig jubileum i norsk trafikksikkerhet: Det er 50 år siden bilbeltepåbudet ble innført. Sammen med Trygg Trafikk setter Volvo fokus på utviklingen gjennom en nasjonal kampanje som viser hvor mye holdninger har endret seg siden 1975.
Zeekr
Kverneland Bil Zekkr Bilhuset
Med design utviklet i Göteborg og teknologi fra samme konsern som Volvo og Polestar, har Zeekr etablert seg som et nytt og spennende navn i elbilmarkedet.
Volvo
Volvo Bryne 50 år
I 1975 åpnet Volvo på Bryne – midt under bensinkrisen. Det var langt fra en selvfølge at butikken skulle bli en realitet. Likevel ble Volvo raskt en del av hverdagen på Jæren.
Volvo
Volvo EX60 teaser image
21. januar 2026 avdukes helt nye Volvo EX60 under et arrangement for verdenspressen i Stockholm. Dette blir et stort øyeblikk i Volvos historie – og et viktig steg på veien mot å bli en helelektrisk bilprodusent.
Ford
E-Transit Courier, E-Transit, E-Transit Custom, Transit Connect ladbar hybrid Ford Pro
Ford har i en årrekke vært Europas mest solgte leverandør av nyttekjøretøy. Nå er tiden inne for å kapre førsteplassen også i Norge. Med en helt ny generasjon varebiler og pickup-er – både elektriske og fossildrevne – har Ford endelig en modellrekke som er perfekt tilpasset det norske markedet.

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer