OM KVERNELAND BIL

Hvem er vi?

Kverneland Bil er en av landets ledende aktører innen salg av Ford, Volvo, Mazda,MG, og Polestar. Selskapet har eksistert helt siden 1921, og har en lang og tradisjonsrik historie.

Stolt fortid – spennende fremtid

Solid forankret i bilbransjen siden starten i 1921, er Kverneland Bil nesten like gammelt som selve bilbransjen. 31. mai 1921 startet brødrene Olaus og Aadne Kverneland sitt eget firma under navnet Brødrene Kverneland. Aadne og Olaus lånte 50.000 kroner til oppstarten og satset på salg og reparasjoner av biler. Bilinteressen fikk de da faren Ole Gabriel Kverneland kjøpte en amerikansk bil i 1915. Entusiasmen beholdt de i alle år; den ble ikke engang svekket da Aadne dro på bryllupsreise til Kristiansand i 1919 og det nygifte paret måtte bære deler av bilen og all bagasje over den stupbratte Tronåsen!

Hard start

Brødrene Kverneland startet opp i Kongsgaten i Stavanger. Den første tiden bestod hele firmaet av nettopp disse to: Aadne var disponent og Olaus teknisk sjef. Årets samlede salg i 1921 var to brukte biler. Firmaet skulle opprinnelig bli eneforhandlere av bilmerket Tusla, mot at de betalte to nye biler på forskudd. Pengene ble betalt, men Brødrene Kverneland så aldri noe til bilene; fabrikken som skulle lage Tusla, gikk konkurs før den fikk laget en eneste bil.

Ford i snart 100 år

Den 12. januar 1922 tegnet Brødrene Kverneland kontrakt som Ford-forhandler. Kontrakten skulle vise seg å bli gullkantet. Henry Fords innføring av samlebåndsproduksjon førte til at bilprisen ble redusert til en tredjedel, fra rundt 30.000 til 10.000 kroner. Plutselig ble markedet for biler mangedoblet, og Brødrene Kverneland var i flere år nesten enerådende på markedet i Stavanger.

T- og A-Ford

T-Forden solgte godt, selv lenge etter at den strengt tatt var foreldet på mange måter. Da A-Forden kom, var denne ansett som en fantastisk ny bil, men nå var det kommet til flere konkurrenter. Forholdene tetnet til i bilbransjen. De to brødrene håndterte konkurransen bra og opparbeidet seg etter hvert en solid driftskapital.

Levde av reparasjoner

Verkstedet, som lå i Kong Carls gate på Våland, manglet ikke oppdrag. Bilene den gang tålte lite og måtte stadig repareres. Ventilene måtte slipes etter hver kjørte 10.000 kilometer, og en total motoroverhaling var påkrevet etter omtrent 30.000 kilometer.

Fra 1930 ble konkurransen enda hardere i bilbransjen. Men Ford-bilene hadde et godt rykte, og Brødrene Kverneland hevdet seg godt i konkurransen. I krigsårene og frem til 1950 opphørte all bilimport, slik at det var reparasjonsvirksomhet som var hovedgeskjeften til bedriften i denne tiden.

Rasjonering

Etter krigen og frem til 1961 var salg av biler rasjonert, og kun de som kunne dokumentere et sterkt behov for bil, fikk tillatelse til å kjøpe. Kampen om de få kundene med kjøpetillatelse var hard, men Brødrene Kverneland klarte seg godt. Kundene var i hovedsak selvstendig næringsdrivende og bønder. Mye av driften i etterkrigsårene bestod i å bygge om personbiler til lastebiler. Dette foregikk på verkstedet, og det manglet ikke på ambisjoner hos arbeidsfolkene. Det ble mange kreative løsninger.

Ekspansjon i Rogaland

I 1961 kunne Brødrene Kverneland flytte inn i splitter nye lokaler på Lagårdsveien i Stavanger. Her lå også bedriftens hovedkontor frem til 2003. Utover 70- og 80-tallet ekspanderte Brødrene Kverneland med avdelinger på Bryne, Egersund og i Sandnes.

Fra Rogalands-bedrift til nasjonalt konsern

I 1999 utvidet Brødrene Kverneland sin aktivitet nordover til Bergen, gjennom kjøp av Ford-forhandleren Mathiesen Auto. Samtidig endret selskapet navn fra Brødrene Kverneland til Kverneland Bil.

I 2001 begynte selskapet som Mazda-forhandler i Stavanger/Sandnes og Bryne. Bedriftens hovedkontor ble i 2003 flyttet til nye og moderne lokaler på Forus i Stavanger, og Bergens-avdelingen flyttet inn i nye, tidsriktige lokaler på Minde.

I 2006 utvidet Kverneland Bil AS sin aktivitet østover til Drammen, gjennom oppkjøp av den veletablerte Ford-forhandleren Drammen Bil, som skifter navn til Kverneland Bil Drammen. Året etter ble også Ullern Bil i Oslo en del av Kverneland Bil-kjeden.

I 2007 utvidet firmaet til Trøndelag gjennom oppkjøp av tidligere GadenWist, med Ford, Volvo og Renault. Dermed var Kverneland Bil å finne kysten rundt, fra Oslo via Buskerud, Rogaland og Hordaland til Trondheim og Steinkjer. År 2008 ble Kverneland Bil også Volvo-forhandler i Stavanger/Sandnes og Drammen, i 2014 også på Jæren, og fra 2019 overtok  selskapet  Fordforhandleren Haugesund Auto i Haugesund. Parallelt har bedriften også opprettet nye skadeverksteder flere steder, også i samarbeid med andre bilmerker.

MG ble nytt tilskudd til merkeportoføljen i Sandnes i 2020.  I tillegg samme år ble avdelingen i Oslo forhandlere av Fiat, Jeep og Alfa Romeo. 

I 2022 vokste selskapet ytterligere gjennom overtakelsen av Hunsbedt Bil i Kvinesdal med Volvo og Ford. I 2023 ble også Fordforhandleren i Kristiansand, Mandal og Lyngdal Bay Auto en del av Kverneland Bil.  Fra samme år eier også Kverneland Bil Volvo Car Stor Oslo sammen med Telemarkselskapet Autostrada, med en omsetning på ca. 3.milliarder kroner. Kverneland Bil er dermed Norges største Volvo forhandler. 

Mai 2024 markerte en ny milepæl da Ford-forhandleren på Minde/Bergen flyttet til splitter nye og imponerende lokaler på Kokstad. Det nye forhandlerlokalet på 2800 kvm skilter med utstilling av Ford person- og varebiler, bruktbiler samt service- og verkstedtjenester.

Samme år utvidet Kverneland Bil ytterligere ved å overta Laastad & Co, forhandleren av Volvo, Mazda og MG i Haugesund. Det tilføres derfor to nye salgspunkter (Haugesund og Odda) til konsernet, som bidrar til et ytterligere utvidet salgsdistrikt for Kverneland Bil.

Etter over 100 år siden Aadne og Olaus realiserte sin drøm om å jobbe med biler, er Kverneland Bil fortsatt en solid og tradisjonsbærende bedrift. Konsernet omfatter i dag en lang rekke bilutsalg og verksteder fra Bergen til Oslo. Vi har rundt 300 ansatte, et årlig salg på ca 7000 nye- og brukte biler, og en omsetning på ca 2,5 mrd. kroner. Konsernet er blant de største bilgrupperingene i Norge.

LURER DU PÅ NOE OM KVERNELAND BIL?